49 statistieken die verklaren waarom skills topprioriteiten van elke organisatie zouden moeten zijn
De lijst bevat links naar de daadwerkelijke bronnen waar deze beschikbaar zijn. Ga naar het gedeelte "Bronnen" helemaal aan het einde van het artikel om alle bronnen te bekijken.
De veranderende aard van de beroepsbevolking
- De wereld zal tegen 2030 meer dan 1 miljard mensen moeten omscholen vanwege door technologie geleide veranderingen op de werkplek. (WEF, 2020A)
- Tegen 2025 zullen door Covid-19-gerelateerde economische onzekerheid en toenemende automatisering en digitalisering wereldwijd 85 miljoen banen worden verdrongen en 97 miljoen nieuwe banen worden gecreëerd. (WEF, 2020)
- Voor werknemers die tot 2025 in hun functie blijven, is het aandeel van de kernvaardigheden dat zal veranderen 40% en zal 50% van alle werknemers omscholing nodig hebben. (WEF, 2020)
- 58% van de beroepsbevolking heeft nieuwe vaardigheden nodig om hun werk gedaan te krijgen. (Gartner, 2021)
- De vaardigheden voor banen zijn sinds 2015 met ongeveer 25% veranderd. Tegen 2027 zal dit aantal naar verwachting zijn verdubbeld. (LinkedIn, 2022A)
Organisaties zijn niet voorbereid om de uitdagingen van tekorten aan vaardigheden aan te pakken
- 74% van de CEO's maakte zich zorgen over de beschikbaarheid van sleutelvaardigheden (versus 79% in de enquête van vorig jaar). Daarvan was 32% "zeer bezorgd". (PWC, 2020)
- 87% van de leidinggevenden zei dat ze een tekort aan vaardigheden onder het personeel hadden of verwachtten dat dit binnen een paar jaar zou gebeuren. Maar minder dan de helft van de respondenten was duidelijk over hoe ze van plan waren het probleem aan te pakken. (McKinsey, 2020)
- Slechts een derde van de respondenten zegt dat hun bedrijf bereid is om het hoofd te bieden aan de verstoringen van het personeelsbestand als gevolg van technologie en markttrends. (McKinsey, 2020)
- Slechts 28% van de respondenten zegt dat hun organisatie effectieve beslissingen neemt over het dichten van vaardigheidskloven. (McKinsey, 2020)
- 46% van de respondenten zegt dat de vaardigheidskloof groter is in hun organisatie (4 procentpunten hoger) sinds 2021. (LinkedIn 2022)
- 90% van de respondenten zei dat de steeds snellere behoefte van organisaties om op schaal en snelheid te veranderen belangrijk was voor hun succes in de komende 10 jaar, maar slechts 55% vond dat hun organisaties klaar waren om op de vereiste schaal en snelheid te veranderen. (Deloitte, 2020)
- 83% van de respondenten gaf aan problemen te hebben gehad met het werven van geschikte kandidaten in de voorgaande 12 maanden, waarbij 75% van degenen die wervingsproblemen meldden, meenden dat er een tekort aan vaardigheden was onder hun sollicitanten. (SHRM, 2019)
- 49% van de respondenten zegt dat leidinggevenden bezorgd zijn dat werknemers niet over de juiste vaardigheden beschikken om de bedrijfsstrategie uit te voeren (9 procentpunten meer dan in 2021). (LinkedIn, 2022)
Voordelen van een skillsgerichte aanpak
- Het gebruik van een op skillsgerichte aanpak voorspelt baansucces voor beginnende werknemers vijf keer beter dan opleidingsvereisten. (Jager & Jager, 1984)
- In de 12 maanden die eindigen in juni 2021, heeft LinkedIn een toename van 21% gezien in het aantal vacatures waarin vaardigheden en verantwoordelijkheden worden geadverteerd in plaats van kwalificaties en vereisten in de VS, en het aantal functies waarvoor geen diploma vereist is, is met bijna 40% toegenomen in 2020 vergeleken met 2019. (HBR, 2021)
- Bedrijven die uitblinken in interne mobiliteit [omdat ze een op vaardigheden gebaseerde aanpak volgen] behouden werknemers gemiddeld 5,4 jaar, bijna twee keer zo lang als bedrijven die hiermee worstelen, waar de gemiddelde retentieperiode 2,9 jaar is. (LinkedIn, 2022).
- Aanname op basis van vaardigheden zou het verloop verminderen. Werknemers zonder traditioneel vierjarig diploma blijven 34% langer in dienst dan werknemers met zo'n diploma. (LinkedIn, 2021)
Werknemers zijn zich bewust van de veranderingen op de werkplek en willen nieuwe vaardigheden leren
- 87% van de ondervraagde werknemers zei dat ze denken dat ze hun hele werkzame leven nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om de veranderingen op de werkplek bij te houden. (Pew, 2016)
- 74% van de ondervraagde werknemers is klaar om nieuwe vaardigheden te leren of zich om te scholen om in de toekomst inzetbaar te blijven. (PWC, 2017)
- 90% van de werknemers zegt dat ze hun vaardigheden minstens jaarlijks moeten bijwerken. (Deloitte)
- 41% van de respondenten erkent dat ze over de vaardigheden beschikken die ze nodig hebben om maximaal vier jaar professioneel te gedijen. (Deloitte, Onderzoeksrapport, 2020)
- Werknemers die vinden dat hun vaardigheden niet goed worden gebruikt in hun huidige baan, hebben 10 keer meer kans om op zoek te gaan naar een nieuwe baan dan werknemers die vinden dat hun vaardigheden goed worden gebruikt. (LinkedIn, 2022)
- Slechts 47% van de ondervraagde werknemers denkt dat hun bedrijf aanzienlijk investeert in hun professionele ontwikkeling. Minder dan 40% van de leidinggevenden is tevreden met de investering van hun organisatie in hun ontwikkeling. (Deloitte-onderzoeksrapport, 2020)
- Slechts 34% van de ondervraagde werknemers is tevreden met het niveau van investeringen in de ontwikkeling van vaardigheden die hun organisatie ontvangt. (Deloitte-onderzoeksrapport, 2020)
In de nieuwe wereld zijn essentiële menselijke vaardigheden/zachte vaardigheden/krachtvaardigheden belangrijk
- De vraag naar overdraagbare vaardigheden – die van toepassing zijn op alle afdelingen en sectoren – overtreft die naar alle andere vaardigheden. De transporteerbare vaardigheden van communicatie, probleemoplossing, samenwerking en kritisch en creatief denken zijn de vier meest vereiste vaardigheden op de gehele arbeidsmarkt. Een vijfde overdraagbare vaardigheid – ethisch redeneren en mentaliteit – is meer gevraagd dan 99,8% van alle bijgehouden vaardigheden. (PLTW en brandend glas, 2018)
- 85% van alle bedrijfstakken in het hele economische spectrum zoekt naar ten minste één transporteerbare vaardigheid. (PLTW en brandend glas, 2018)
- 74% van de beroepen met een laag automatiseringsrisico vraagt in de meeste vacatures om overdraagbare vaardigheden, terwijl banen met een hoog automatiseringsrisico om overdraagbare vaardigheden vragen in slechts 48% van de beroepen. (PLTW en brandend glas, 2018)
- 89% van de ondervraagden zei dat slechte medewerkers doorgaans slechte soft skills hebben. (LinkedIn, 2019)
- Nu automatisering de arbeidsmarkt verandert, is 92% van de talentprofessionals en rekruteringsmanagers het erover eens dat kandidaten met sterke soft skills steeds belangrijker worden. (LinkedIn, 2019)
Organisaties zijn zich bewust van het belang van bijscholing, maar...
- 73% van de respondenten vindt dat organisaties in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het personeelsbestand. (Deloitte, 2020)
- 74% van de organisaties zegt dat omscholing van hun personeelsbestand belangrijk of zeer belangrijk is voor hun succes in de komende 12-18 maanden, terwijl iets meer dan de helft (53%) zegt dat tussen de helft en al hun personeelsbestand hun vaardigheden en capaciteiten zal moeten veranderen in de komende drie jaar. (Deloitte, 2020)
- 79% van de L&D-professionals is het ermee eens dat het goedkoper is om een huidige werknemer om te scholen dan om een nieuwe aan te nemen. (LinkedIn, 2020)
- Verschillende internationale bedrijven hebben geïnvesteerd in om- en bijscholing. Amazon kondigde in 2020 aan dat het meer dan $ 700 miljoen investeert in bijscholingstrainingen voor zijn werknemers. In 2019 kondigde JPMorgan Chase een vijfjarig initiatief van $ 350 miljoen aan om zijn personeel bij te scholen.
Het aanpakken van vaardigheidstekorten vereist samenwerking tussen meerdere belanghebbenden
- Het identificeren van de vaardigheden die werknemers in de toekomst nodig zullen hebben als gevolg van veranderende technologie, werd genoemd als een van de belangrijkste uitdagingen waarmee bedrijfsleiders en HR-leiders in het personeelsbestand worden geconfronteerd. Slechts 26% van de respondenten was het er sterk mee eens dat ze de vaardigheden kunnen identificeren die de organisatie in de toekomst nodig zal hebben als gevolg van technologische veranderingen. PWC, 2021
- Minder dan de helft van de respondenten zegt dat hun organisaties een duidelijk beeld hebben van hun huidige vaardigheden, en slechts 41% geeft aan dat organisaties een duidelijk begrip hebben van de rollen die waarschijnlijk zullen worden verstoord. (McKinsey, 2020)
- Slechts 15% van de ondervraagde HR- en bedrijfsleiders geeft aan dat hun organisaties zeer effectief zijn in het analyseren van de kloof tussen de huidige capaciteiten van het personeel en de toekomstige zakelijke vereisten. (i4CP, 2021)
- 27% gelooft dat LinkedIn meer weet over hun personeel dan hun organisaties. (i4CP, 2021)
- 39% van de respondenten zegt dat het voor hun werknemers gemakkelijker is om extern een baan te vinden dan intern. (i4CP, 2021)
- Bedrijven die uitblinken in interne mobiliteit behouden werknemers gemiddeld 5,4 jaar, bijna twee keer zo lang als bedrijven die hiermee worstelen, waar de gemiddelde retentieperiode 2,9 jaar is. (LinkedIn, 2022)
- Goed presterende organisaties – die in het onderzoek die een betere omzetgroei, winst, marktaandeel en klanttevredenheid hebben dan hun concurrentie – hebben 2x meer kans dan hun slecht presterende tegenhangers (47% vs. 21%) om aan te geven dat hun personeel is klaar voor de toekomst. (i4CP, 2021)
- 53% was het ermee eens dat onvoldoende gegevens over de huidige vaardigheden en capaciteiten van het personeel een van de belangrijkste belemmeringen was voor het opbouwen van personeelsgereedheid in hun organisatie. (i4CP, 2021)
- 47% zei dat een gebrek aan duidelijkheid over de vaardigheden en capaciteiten die in de toekomst het belangrijkst zullen zijn, een van de belangrijkste belemmeringen was voor het opbouwen van personeelsgereedheid in hun organisatie. (i4CP, 2021)
- Slechts 18% van de deelnemers aan de enquête zei dat ze momenteel een database of inventaris van werknemersvaardigheden hebben. Van hen zei 8% dat hun organisatie zo'n database alleen voor kritieke functies heeft, terwijl er slechts 10% overblijft die een database met profielen voor alle werknemers heeft. (i4CP, 2021)
- 53% van de respondenten zei dat het onvermogen om de benodigde vaardigheden te identificeren de grootste belemmering was voor de transformatie van het personeelsbestand. (Gartner, 2020)
- Slechts 28% van de ondervraagden was het er sterk mee eens dat ze het personeelsbestand snel zouden kunnen aanpassen aan veranderingen in de markt. (PWC, 2021)
- 31% meldde dat ze geen manier hebben om toonaangevende vaardigheden te identificeren. (Gartner, 2020)
- Slechts 23% van de respondenten was het er sterk mee eens dat ze personeelsanalyses gebruiken om vaardigheidskloven te monitoren en te voorspellen. Hetzelfde percentage was het er sterk mee eens dat ze bedrijfsgegevens analyseren om te bepalen welke vaardigheden op korte termijn nodig zijn in de organisatie. (PWC, 2021)
- Slechts 17% van de organisaties gelooft dat ze in hoge mate kunnen anticiperen op de vaardigheden die ze nodig hebben, en slechts 16% verwacht de komende drie jaar aanzienlijke investeringen in leren te doen. (Deloitte)
- 30% van de bedrijven zegt dat hun werknemers vaardigheden nodig hebben, maar slechts weinigen begrijpen de capaciteiten van het personeel vandaag de dag. (i4cp, 2021)
Bronnen:
- Deloitte: Building the future-ready workforce: Unleash the potential of your organisation and people
- Deloitte Research Report, 2020: M Schrage, J Schwartz, D Kiron, R Jones, and N Buckley, “Opportunity Marketplaces,” MIT Sloan Management Review and Deloitte, April 2020. Dit onderzoeksrapport maakt gebruik van gegevens uit een wereldwijd onderzoek onder bijna 3900 respondenten en interviews met 18 leidinggevenden en opinieleiders.
- Deloitte, 2020: 2020 Deloitte Global Human Capital Trends Report. Het onderzoek ondervroeg bijna 9.000 zakelijke en HR-leiders in 119 landen.
- Gartner, 2021: Gartner HR Research Finds 58% of the Workforce Will Need New Skill Sets to Do Their Jobs Successfully
- Gartner, 2020: Lack of Skills Threatens Digital Transformation
- Gallup, 2017: State of the American Workplace
- HBR 2021: You Need a Skills-Based Approach to Hiring and Developing Talent
- Hunter & Hunter, 1984: Validity and Utility of Alternative Predictors of Job Performance. Hunter, John E. & Ronda F. Hunter. (1984). Michigan State University.
- i4CP, 2021: Accelerating Total Workforce Readiness, The Institute for Corporate Productivity. Onderzoeksbureau voor menselijk kapitaal Institute for Corporate Productivity (i4cp) verzamelde gegevens van meer dan 1.300 HR- en bedrijfsleiders in 80 landen.LinkedIn 2022: LinkedIn Learning: Workplace Learning Report 2022. Aan de hand van een interne steekproef ondervroeg LinkedIn in november 2021 1.444 L&D-professionals en 610 leerlingen in 27 landen.
- LinkedIn, 2022A: Our skills-first vision for the future
- LinkedIn, 2021: Why Skills-Based Hiring Starts with Your Job Descriptions
- McKinsey 2021: Building workforce skills at scale to thrive during – and after – the COVID-19 crisis
- McKinsey, 2020: Beyond hiring: How companies are reskilling to address talent gaps
- Pew 2016: The State of American Jobs, 2016 report
- PLTW and Burning Glass, 2018: The Power of Transportable Skills: Assessing the Demand and Value of the Skills of the Future
- PWC, 2021: Building tomorrow’s workforce: Six no-regrets plays to make today: Future of Work and Skills Survey. In september 2021 liet PwC een wereldwijd onderzoek uitvoeren onder 3.937 bedrijfsleiders en HR-gerichte leiders. Het onderzoek ondervroeg leiders in 26 landen en regio's en 28 industrieën.
- PWC, 2021: Future of Work and Skills Survey: Building tomorrow’s workforce – Six no-regrets plays to make today. In september 2021 heeft PwC opdracht gegeven voor een wereldwijd onderzoek onder 3.937 bedrijfsleiders en HR-gerichte leiders. Het onderzoek ondervroeg leiders in 26 landen en regio's en 28 industrieën.
- PWC, 2017: Workforce of the future: The competing forces shaping 2030. PWC ondervroeg 10.000 werknemers in China, India, Duitsland, het VK en de VS.
- WEF, 2020A: We need a global reskilling revolution – here's why
- WEF, 2020: The Future of Jobs Report 2020. De dataset van het rapport bevat 291 unieke reacties van internationale bedrijven, die samen meer dan 7,7 miljoen werknemers wereldwijd vertegenwoordigen. Kleine bedrijven met minder dan 100 werknemers en reacties uit de informele sector zijn niet vertegenwoordigd.